Världens enklaste start på resten av ditt liv

Visst är det härligt att du bara behöver tre ord för att börja gå från kaos till struktur? Känner du igen dig i att du ibland har så mycket att göra så att du inte riktigt får något gjort alls? Jag tror alla varit där men jag tror också det är ett läge man inte önskar att behöva hamna i igen.

Så här är ett litet miniblogginlägg om de tre orden som kan ge dig den grymma känslan av kontroll.

  1. Organisera
  2. Fokusera
  3. Automatisera

(Skriv orden på en postitlapp och titta på då och då under dagen, då kommer du automatiskt jobba i rätt riktning helt gratis.)

Organisera

Förslag på aktiviteter:

  • Städa ditt skrivbord
  • För ihop alla lösa lappar till en att-göra-lista
  • Rensa bort allt onödigt
  • Skapa en mappstruktur med ”hanteras idag”, ”hanteras denna vecka”, ”väntar svar” och ”arkiv”
  • Använd ett enda digitalt att-göra-verktyg (inte tre olika)
  • Lägg bort böcker du inte läser just nu
  • Ta bort alla pennor du inte använder
  • Använd en riktig anteckningsbok istället för lösa papper
  • Ha endast ikoner för det du jobbar med just nu (eller öppnar varje dag) på din dators skrivbord
  • Tala nu om för dina kollegor att du just nu organiserar upp dig själv till en bättre version

Fokusera

Tänk igenom detta och utvärdera hur det passar dig:

  • Skumma över din att-göra-lista och se om det finns uppgifter som du får problem med om du inte gör nu direkt
  • Vet du inte vilken uppgift du skall ge dig i kast med, ta 4-5 stycken som du enkelt kan beta av och gör dem nu direkt lite snabbt
  • Bär inte med dig buntar av papper eller läsning hem om du inte tror du hinner jobba med det (blir bara ett dåligt samvete du parkerar innanför ytterdörren igen annars)
  • Stäng ner Facebook och liknande på din jobbdator
  • Öppna inte Facebook eller liknande i din mobil så fort du tar fram den (se Facebook/Instagram o.s.v. som ett nöje du unnar dig då du tar en paus)
  • Lär dig säga nej. Gör istället det du tackar ja till dubbelt så bra
  • Tala nu om för alla dina kollegor att du just nu fokuserar om dig själv till en bättre version

Automatisera

Tänk över:

  • Vilka uppgifter gör du om och om igen?
  • Om du gör samma uppgifter men tidsmässigt lite av en slump? Lägg dessa på kalendertid och boka in dem så din dator meddelar då det är dags. Gör dem slaviskt på den tidpunkt de dyker upp.
  • Om du skriver ungefär samma saker om och om igen? Gör mallar.
  • Om du går på rutinmässiga möten om och om igen utan att de ger dig något? Tacka nej eller föreslå förändring.
  • Om du vet att du manuellt gör en uppgift om och om igen som det finns ett smartare verktyg för. Ändra!
  • Tala nu om för alla dina kollegor att du just nu automatiserar dina återkommande uppgifter
Rörigt skrivbord - inget att sträva efter!
Rörigt skrivbord – sänker din produktivitet mer än du anar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *